Pengaruh Minat Dan Tingkat Harga Terhadap Preferensi Masyarakat Muslim Yang Akan Menggunakan Akad Murabahah Pada KPR Bank Syariah Di Kota Jambi

  • Natasha Aurora Geraldine Universitas Jambi
  • Paulina Lubis Universitas Jambi
  • Ary Dean Amri Universitas Jambi
Keywords: Interest, Price, Preference, and Murabahah Contract.

Abstract

This study aims to determine the description of interest, price level, and preference of Muslim community using murabahah contract on KPR Bank Syariah in Jambi City, analyze the influence of interest, price level on the preference of Muslim community using murabahah contract on KPR Bank Syariah in Jambi City partially, and analyze the influence of interest and price level on the preference of Muslim community using murabahah contract on KPR Bank Syariah in Jambi City simultaneously. The population in this study was 412,850 residents of Jambi City who are Muslim and are included in the productive age category. The analysis method in this study is quantitative data analysis technique. The results of the research that has been conducted: 1) Public interest in Murabahah contract in KPR Bank Syariah is moderate. This shows that people are starting to realize the importance of sharia-based financing, but have not fully made it their main choice. 2) Price level has a significant influence on public preference in choosing Murabahah contract. 3) Interest does not have a significant effect on preference. 4) Interest and price level influence the preference of Muslim community to use murabahah contract on KPR Bank Syariah in Jambi City simultaneously.

References

Adi, M. I. K. (2013). Faktor-faktor yang Mempengaruhi Pendapatan Margin Pembiayaan Murabahah (Studi Kasus pada BRI Syariah dan Bank Mega Syariah). Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga.
Antonio, M. S. (2003). Bank Syariah dari Teori ke Praktek. PT.Rajawali Press.
Arikunto, S. (2010). Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Praktik. PT Rineka Cipta.
Damodar N, G. (2010). Dasar-dasar Ekonometrika. In 1. https://doi.org/10.1038/cddis.2011.1
Darmadi. (2017). Pengembangan Model dan Metode Pembelajaran dalam Dinamika Belajar Siswa. Budi Utama.
Dina, F. (2014). Buku pintar akuntansi untuk orang awam dan pemula. Laskar Aksara.
Ferdinand, A. (2014). Metode Penelitian. UNDIP.
Naja, E. K., Sifa, M. A., & Rikantasari, S. (2024). Perilaku Anggota Dalam Pengambilan Keputusan Pembelian Produk Handphone Menggunakan Akad Murabahah Di Bmt Nu Singgahan Tuban. JPSDa: Jurnal Perbankan Syariah Darussalam, 4(1), 15-29.
Fitrian, B. (2017). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Preferensi Nasabah Terhadap Produk Pembiayaan Murabahah Kredit Pemilikan Rumah (Kpr) Syariah (Studi Kasus Di Bank Syariah Mandiri Cabang Surabaya Sungkono).
Frismen, A. (2020). Program Restrukturisasi Pembiayaan Kepemilikan Rumah KPR) Bermasalah pada PT. Bank Tabungan Negara Kantor Cabang Syariah Pekanbaru.
Hardjono. (2008). Mudah Memiliki Rumah Idaman Lewat KPR . PT. Pusaka Grahatama.
Hidayatullah, A., & Thantawi, T. R. (2017). Persepsi Masyarakat Kota Bogor Terhadap Skim Pembiayaan KPR Syariah. NISBAH: Jurnal Perbankan Syariah, 3(1), 337–350. https://doi.org/10.30997/jn.v3i1.783
Husein, U. (2003). Riset pemasaran & perilaku konsumen (Cet. 3). Gramedia Pustaka Utama.
Idris, M. H. . (2015). Menumbuhkan minat membaca pada anak usia dini. Luxima.
Kasmir. (2015). Analisis Laporan Keuangan. PT. Raja Grafindo Persada.
Khairinal. (2016). Menyusun Proposal, Skripsi, Tesis Dan Disertasi. Salim Media Indonesia.
Koranti, K., Sriyanto, & Lestiyono, S. (2017). Analisis Preferensi Wisatawan Terhadap Sarana Di Wisata Taman Wisata Kopeng.
Kotler, P. (2000). Marketing Management , Millenium Edition. Marketing Management. https://doi.org/10.1016/0024-6301(90)90145-T
Kotler, P. (2012). Marketing management/Philip Kotler, Kevin Lane Keller. Pearson Education International.
Kotler, P., & Armstrong, G. (2018). Principles of Marketing, Seventeenth Edition. In Pearson.
Kotler, P., & Keller, K. L. (2009). Manajemen pemasaran Jilid 1. In Jakarta.
Panghayo, N. A., & Musdhalifah, M. (2018). Pengaruh Literasi Keuangan Terhadap Pemilihan Layanan Keuangan Syariah. Al-Uqud : Journal of Islamic Economics, 2(2), 152–167. https://doi.org/10.26740/AL-UQUD.V2N2.P152-167
Prastowo, A. (2011). Memahami metode-metode penelitian: suatu tinjauan teoritis dan praksis. Ar-Ruzz Media.
Purwanto, H. (1998). Pengantar perilaku manusia. EGC.
Ristanto. (2008). Mudah Meriah Dana KPR. PT. Pustaka Grahatama.
Saeful, R. P. (2018). Psikologi Pendidikan. PT. Bumi Aksara.
Sapi’i, S., & Setiawan, A. (2016). Pemilihan Pembiayaan KPR (Kredit Pemilikan Rumah) Dengan Akad Murabahah (Studi kasus di Bank Muamalat Tbk Cabang Pembantu Samarinda Seberang). Al-Tijary, 2(1), 17–24. https://doi.org/10.21093/AT.V2I1.688
SchIffman, L. G., & Kanuk, L. L. (2013). Consumer Behavior 10th Edition. In Prentice Hall. https://doi.org/10.1109/LPT.2004.842793
Sekaran, U. (2006). Metode Penelitian Bisnis. In Salemba.
Shaleh, A. R. (2004). Psikologi suatu pengantar dalam perspektif Islam/Abdul Rahman Shaleh; Muhbib Abdul Wahab. kencana.
Sholihah, E. K. S., & Fatmah, F. (2017). PENGARUH POTENSI, PERSEPSI, PREFERENSI DAN PERILAKU MASYARAKAT MUSLIM SURABAYA TERHADAP WAKAF UANG DENGAN SIKAP SEBAGAI VARIABEL INTERVENING. El-Qist: Journal of Islamic Economics and Business (JIEB), 7(1), 1327–1343. https://doi.org/10.15642/ELQIST.2017.7.1.1327-1343
Simbolon, N. (2016). Faktor-faktor Yang Mempengaruhi Minat Belajar Peserta Didik.
Siyoto, S., & Sodik, M. A. (2015). Dasar Metodologi Penelitian. Literasi Media Publishing.
Slameto. (2010). Belajar dan faktor-faktor yang Mempengaruhinya. Rineka Cipta.
Robbins, S. P., & Judge, T. A. (2013). Perilaku Organisasi: Organizational Behavior Buku 2 -12/E. Salemba Empat.
Sugiyono. (2018). Metode penelitian kuantitatif (Cet. 1). Alfabeta.
Suhardjo. (2003). Perencanaan pangan dan gizi (Issue 101). Bumi Aksara.
Sukirno, S. (2002). Pengantar Teori Makroekonomi Edisi Kedua (Ke 14). PT.Raja Grafindo Persada.
Susiowati, E. T. (2010). Hubungan minat menonton tayangan film kartun laga di televisi dengan agresivitas siswa SDN Ngimbang Palang Tuban.
Sutisna. (2002). Perilaku konsumen dan komunikasi pemasaran : Sutisna. Remaja Rosdakarya.
Bentarti, S., Aryandhana, D., Haris, M., & Hidayatullah, R. (2021). PENGARUH PERSEPSI DAN PREFERENSI MASYARAKAT TERHADAP KEPUTUSAN PEMBELIAN PERUMAHAN SYARIAH DI KABUPATEN BEKASI. Jurnal Ekonomi Syariah Pelita Bangsa, 6(02), 191–206. https://doi.org/10.37366/JESPB.V6I02.247
Wardianti, N. (2020). Pelaksanaan Pembiayaan Kpr Subsidi Ib Pada Pt. Bank X (Persero) Tbk. Kantor Cabang Syariah Bandung. http://repository.ekuitas.ac.id/handle/123456789/1094
Wijaya, C. (2017). Perilaku Organisasi. Lembaga Peduli Pengembangan Pendidikan Indonesia (LPPPI).
Yusnidar, Y., Samsir, S., & Restuti, S. (2014). PENGARUH KEPERCAYAAN DAN PERSEPSI RESIKO TERHADAP MINAT BELI DAN KEPUTUSAN PEMBELIAN PRODUK FASHION SECARA ONLINE DI KOTA PEKANBARU. Jurnal Sosial Ekonomi Pembangunan, 4(12), 311–329. https://jsep.ejournal.unri.ac.id/index.php/JSEP/article/view/2418
Published
2025-07-03
How to Cite
Geraldine, N., Lubis, P., & Amri, A. (2025, July 3). Pengaruh Minat Dan Tingkat Harga Terhadap Preferensi Masyarakat Muslim Yang Akan Menggunakan Akad Murabahah Pada KPR Bank Syariah Di Kota Jambi. JOURNAL OF SHARIA ECONOMICS, 7(1), 112-134. https://doi.org/https://doi.org/10.35896/jse.v7i1.1037